Onderzoek en behandeling
Spel en plezier in bewegen vinden we heel belangrijk. Daarom zie je bij ons in de praktijkruimte de leukste spelmaterialen.
Voordat de behandeling start, brengen we uiteraard eerst in kaart waar je kind moeite mee heeft. Dat doen we via een telefonische intake. Daarna maken we een afspraak voor het motorisch onderzoek bij ons in de praktijk.
Bij het motorisch onderzoek kijken we onder andere naar:
- Evenwicht
- Grofmotorische vaardigheid
- Balvaardigheid
- Handvaardigheid
- Schrijfvaardigheid
- Ruimtelijke oriëntatie
- Houding
Wil je meer weten? Kijk hier.
Behandelplan en aanpak
Na ons onderzoek krijg je een verslag met behandeldoel, behandelplan en aanpak. Natuurlijk kijken we daarbij altijd naar wat het kind kan – en wat nog niet. Je krijgt van ons een inschatting hoeveel behandelingen er nodig zijn. De behandelingen worden vergoed in het basispakket. Zijn we het eens over het voorgestelde behandelplan, dan starten de behandelingen.
De behandeling
Spel en plezier in bewegen staan tijdens de behandeling op de voorgrond. Je kind wordt actief betrokken om mee te denken met leuke spelopdrachten zodat we de doelen bereiken. Tijdens de behandelingen mag je als ouder aanwezig zijn.
Meer informatie
Onderzoek
We werken met deze onderzoeken:
- de Movement ABC-2-NL. Hiermee kunnen we bepalen of er een achterstand is in de motorische ontwikkeling.
- de SOS-2-NL (Systematische Opsporing Schrijfproblemen). Test voor de leesbaarheid en snelheid van het schrijven.
- de VST (Voorbereidend Schrijven Toets). Om de voorbereidende vaardigheden bij het schrijven te beoordelen.
- een motorische observatie die vooral informatie geeft over de kwaliteit van bewegen en de leerstijl van het kind.
Motorische ontwikkeling
De meeste kinderen bewegen van nature veel en graag. Ze grijpen, kruipen, bouwen, hollen, schreeuwen, klimmen, voetballen en fietsen. Bewegen is van alle leeftijden, en behalve leuk en gezond is bewegen vooral ook heel nuttig. Spelenderwijs oefenen kinderen hun spieren, zintuigen en motoriek. Ongemerkt leren ze zo de vaardigheden die ze de rest van hun leven nodig hebben.
Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier, in zijn eigen tempo. Meestal gaat dat goed, maar soms loopt een kind een ontwikkelingsachterstand op. Omdat er bijvoorbeeld sprake is van:
- te veel of te weinig bewegen
- angst om te bewegen of weinig zelfvertrouwen
- een te lage of te hoge spierspanning in het lichaam
- onvoldoende kracht
- medische oorzaak
- DCD: Developmental Coördination Disorder
Een motorische achterstand komt regelmatig voor in combinatie met ADHD, ASS, hoogbegaafdheid, taal ontwikkelingsstoornis of gehoorbeperking. Een kind met een motorische ontwikkelingsachterstand heeft extra zorg en aandacht nodig. Het moet harder zijn best doen en meer dan gemiddeld oefenen om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen.
Voor meer informatie over de motorische ontwikkeling kijk je op motorischeontwikkeling.nl
Voor wie
Tijdens de basisschoolperiode leren kinderen veel nieuwe vaardigheden zoals fietsen, zwemmen en schrijven. Bij de meeste kinderen gaat dat vanzelf. Soms vinden kinderen het moeilijk om bepaalde activiteiten goed uit te voeren, hoe hard ze hun best ook doen. Herken je dit bij je kind?
- niet goed meekomen bij de gymles of bij het buitenspelen
- moeite met kleuren en/of schrijven
- onleesbaar handschrift
- onhandig
- veel vallen
- moeite met dagelijkse handelingen zoals brood smeren, aankleden, traplopen
- zwemles
- fietsen lukt niet
- angstig voor bewegen
- pijn bij bewegen
- afwijkend bewegen/looppatroon
- laat behalen van motorische mijlpalen
Je kind kan baat hebben bij behandeling door de kinderoefentherapeut.